Hoppa till huvudinnehåll

Koncept

Sportlotteriet

Sportlotteriet anordnas av den ideella organisationen Sportalliansen (802421-3392) och är ett helt unikt koncept utvecklat av idrotten för idrotten. Lotterna säljs via olika försäljningskanaler och hela överskottet tillfaller svensk idrott (aktiva idrottsföreningar och idrottsförbund). Konceptet, som lanserades 1997, har haft en fantastisk utveckling genom åren och har hittills genererat över 250 miljoner kronor till glädje för idrottande barn och ungdomar över hela Sverige.

sportlotteriet koncept

Varför Sportlotten?

  1. Ni kan hålla nere tränings-/medlemsavgifter så att alla har råd att idrotta.
  2. Klubben får en betydligt större behållning än t.ex. kläder, kakor och andra lotter.
  3. Köparen förlorar ingenting på att köpa Sportlotten, tvärtom. På lotten finns både fysiska och digitala rabattkuponger. Redan efter en enda nyttjad kupong så har man tjänat in lottens pris.
  4. Ni gynnar lokala aktörer i kommunen då många rabatter är från lokala företag.
  5. En förhållandvis liten/enkel insats och mycket enkel hantering.
  6. Lotten är godkänd av Spelinspektionen sedan 1997 och säljs av många klubbar i Sverige.
  7. Konceptet är utformat för att inte vara beroendeframkallande. Lotten är en traditionell fysisk lott med en stor vinstpott men relativt sett låga vinstvärden och en relativt låg andel rena kontantvinster. Sportlotten köper man för att stötta sin klubb och för rabatterna.
  8. Sportlotten får säljas av alla åldrar (är man under 18 år får man inte delta i lotteriet genom att köpa lotten. Lotteriet säkerställer detta genom kontroll av vinnare, vid högvinst visar man upp både fysisk lott och legitimerar sig).
  9. Ni får lotten helt i egen design med färger, klubbmärke, sponsorer mm och kan marknadsföra klubben när ni säljer.
  10. Ni får säljstöd och en personlig rådgörande kontakt hos Sportlotteriet.